OPPSKRIFT: STRIKKET HALS

Tenkte at det nå var på tide å legge ut en egen oppskrift her på bloggen. Jeg finner jo mye inspirasjon i det andre legger ut, så nå burde jeg vel nesten bidra litt jeg også!

Dette er oppskriften på DENNE halsen jeg strikket i fjor. Den har vært god å ha hele fjor vinter, og i år er den like flott. Var tilogmed ei på jobben som likte den så godt at hun ville ha oppskriften for å strikke den i gave til ei venninne. Og det varmer strikkehjertet mitt!

Jeg ber om på forhånd, at du som velger å bruke mønsteret mitt ikke tar på deg æren for det selv, og hvis du legger det ferdig resultatet ut på nettet, hadde det vært flott med en link.

Legg opp 90 masker med Cortina på rundpinne 6.

Det ferdige produktet måler da: Lenge: 68 cm, Høyde: 17 cm.

De 4 første og de 4 siste maskene strikkes i vanlig rille.
Strikk vrangbord (2r, 2 vr) to omganger. Neste omgang strikkes det 1r,  2 vr, 2 r, osv. slik at vrangborden flyttes en maske til venstre. Når du har strikket det 2 omganger flyttes vrangorden ennå en maske til venstre, slik at det blir 2 vr, 2 r. osv. Hold på med å flytte vrangborden 1 m til venstre annenhver omgang til halsen måler ca 15 cm. Da fortsetter du med vanlig vrangbord i 5 cm og feller løst av. SAMTIDIG må du huske å felle av til knappehull over de to midterste maskene i den ene rillen på hver 4. 8. 12 og 17. cm.

Til slutt syr du i knappene på motsatt rille slik at den passer akuratt din hals. Jeg valgte å sy mine knapper et stykke inn på halsen, slik at når jeg knepper den igjen blir det dobbelt lag foran. Og det er godt å ha!

Man kan jo selvfølgelig gjøre mye gøy med dette mønsteret, så det er jo egentlig bare å la kreativteten sette grenser!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Netta Marie

Netta Marie

22, Oslo

Livsglad jente som bor sammen med kjæresten sin Sigmund i Oslo, og går på UiO. Jeg elsker å strikke, og er litt over middels glad i pingviner. Ser du noe strikket du liker? Jeg strikker på bestilling:) Send meg en mail på netta.marie@gmail.com